LifeStyle4Life 14.25.56

LIFESTYLE 4LIFE

Ben jij klaar om je leefstijl te optimaliseren?
Kijk dan snel verder!

Ontdek hoe ik jou kan helpen om het beste uit jezelf te halen naar een gezondere leefstijl!

Voor leefstijlverandering zijn verschillende factoren van belang. Vaak is het niet haalbaar om dit zelf te verwezenlijken, maar is er hulp en een stok achter de deur bij nodig. Door intensieve persoonlijke begeleiding, waar de focus wordt gelegd op diverse aspecten, wordt er gewerkt om jouw ultieme doel te bereiken. Wil je meer informatie, neem dan contact met mij op voor een gratis en vrijblijvend gesprek!

VOEDINGSADVIES

Het traject van Lifestyle 4Life is geen ''dieet'', maar je krijgt geleerd wat eten met je doet en wat gezonde voeding is. Je laat voeding voor jou werken, door met de juiste hoeveelheden je verbranding op te voeren. Het is namelijk belangrijk dat je geniet van je voeding. Of je nou wilt afvallen, in balans wilt blijven of meer spieren en vorm wilt krijgen, voor iedereen is de persoonlijke begeleiding van Lifestyle 4Life mogelijk. Aan de hand van jouw persoonlijk voorkeuren zal het voedingsschema op maat gemaakt worden. Ook als je allergieën of met het gezin wilt eten kan dit worden aangepast in je weekmenu.    

Het lichaam heeft verschillende macro- en micronutriënten nodig: koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines & mineralen. Macronutriënten zijn voedingsstoffen die energie leveren aan het lichaam. Het lichaam heeft deze voedingsstoffen nodig voor groei, metabolisme en andere lichaamsfuncties. Micronutriënten leveren geen energie maar zijn essentieel voor een goed functionerend lichaam.  Er zijn in totaal 13 vitamines en 15 mineralen waar het lichaam maar een kleine hoeveelheid van nodig heeft.

Door middel van de app van BodySupport krijg je een persoonlijk account tot beschikking. Met behulp van deze app heb je altijd je weekmenu bij de hand en kun jezelf de menu's nog verder aanpassen. Ook vind je er een wekelijkse boodschappenlijst, zodat je niet in de supermarkt hoeft na te denken welke producten je nodig hebt. Uiteindelijk draait het erom dat je bewust wordt van je eigen eetpatroon. Door middel van dit traject leer je hoe je je eigen eetpatroon kan vormgeven, zodat je beter in je vel gaat zitten. 

BEWEGINGSADVIES

Sporten heeft om veel redenen een positief effect op het lichaam. Naast lichamelijke veranderingen heeft het ook een gunstig effect op het voorkomen van verschillende aandoeningen zoals, verminderde stress en depressie, vergroting mentale weerstand en het zorgt voor een positievere stemming.

Een belangrijke factor als het gaat om bewegen is plezier. Wanneer je geen plezier ervaart in dingen die je uitvoert, haal je er geen voldoening uit. Je krijgt verschillende mogelijkheden om beweging toe te passen in jouw leefstijl: Als eerste kun je personal training krijgen na het consult, of in overleg buiten het consult. Ten tweede een bootcamp van maximaal 5 personen. Als laatste een op maat gemaakt beweegschema die je thuis of in de sportschool kunt uitvoeren. Dit schema wordt gedurende het traject bijgehouden en opgebouwd om lichamelijke vooruitgang te boeken. Om deze vooruitgang te boeken is een trainingsprikkel belangrijk. Hierdoor creëer je progressieve overload. Dit is afhankelijk van het aantal herhalingen, sets, rust en intensiteit van de oefeningen. Door deze prikkel van de trainingen zal je conditie en spieren ontwikkelen.                        

Om op een verantwoorde manier te sporten wordt er veel aandacht besteed aan de juiste techniek van de oefeningen. Dit voorkomt namelijk veel blessures, waardoor er vooruitgang geboekt kan blijven worden.

STRESS

Iedereen heeft in zijn leven wel eens stress. Veel stressfactoren zoals een veeleisende baan, een druk gezinsleven, een relatie waar je niet gelukkig in bent óf geldzorgen kan je niet altijd makkelijk veranderen. Je lichaam kan ook extra stress krijgen door voeding. Dit
wordt voedingsstress genoemd. Je kunt het ook verminderen met voeding. (Voeding)stress kan allerlei ongezonde fysieke en psychische symptomen veroorzaken, zoals slaapproblemen, een opgejaagd gevoel, rusteloosheid, gebrek aan concentratie en energie, moeite met afvallen, maaltijden overslaan en het eten van zoetigheden. Het zijn klachten die geleidelijk aan verergeren, omdat je lichaam niet direct reageert als je iets ongezonds gegeten hebt.

Met de juiste voeding kun je stressklachten drastisch reduceren en soms zelfs wegnemen. Er zijn verschillende voedingsmiddelen waardoor je minder stress kan krijgen:

  • Eet vezelrijk, zoals: verse groenten, bonen, noten, zaden, volkoren granen en
    vers fruit.
  • Vermijd suiker en zetmeelrijke koolhydraten met mate.
  • Onverzadigde vetten zijn gezond, zoals: amandelen, avocado, olijfolie, eieren en vette vis.
  • Drink voldoende water

NACHTRUST

Sommige personen hebben meer slaap nodig om zich uitgerust te voelen dan andere. Echter kan gesteld worden dat personen die erg actief zijn overdag door een fysieke baan of door sportactiviteiten meer slaap nodig hebben dan personen die erg inactief zijn. Voldoende nachtrust zorgt ervoor dat het lichaam optimaal kan herstellen van de vorige dag en hierdoor voldoende energie heeft voor de volgende dag.

Structureel weinig nachtrust kan resulteren in een beperkte mate van herstel, dat invloed kan hebben op je voedingsinname, trainingen, motivatie en uiteindelijk ook op je resultaat. Probeer per week gemiddeld 50-65 uur te slapen enigszins evenredig verdeeld over de dagen. Dit komt neer op circa 7-9 uur slaap per nacht. Wanneer je lichaam niet voldoende nachtrust heeft, dan kan dit invloed hebben op zowel de korte als de lange termijn, dit kenmerkt zich in onder andere:

  • Verslechteren van de gezondheid
  • Veranderingen in hormonen die negatieve effecten hebben op het lichaam (ghreline/leptine, cortisol, groeihormoon en insulinegevoeligheid).
  • Je hebt moeite met het onthouden en leren van nieuwe informatie.

Niet alleen de kwantiteit, maar ook de kwaliteit van slaap is van belang voor je herstel. Je kunt genoeg slaapuren maken, maar wanneer deze van matige kwaliteit zijn, zal je niet goed hersteld zijn. Deze kwaliteit is terug te vinden in de hoeveelheid diepe slaap die je ervaart.

GEDRAG

Voor alle aspecten die hierboven zijn besproken is gedragsverandering essentieel. Om tot gedragsverandering te komen moet het lichaam diverse processen doorlopen. Het menselijk lichaam heeft twee type gedachtes, negatieve en positieve. Positieve gedachten zijn nodig om gedragsverandering te latenplaatsvinden. Dit zijn gedachten die helpen om zich goed te voelen en ervoor zorgen dat doelen behaald worden. Op het moment dat je hier niet bewust van bent, zal het doen en laten vanuit het onbewuste en vanuit emotie plaatsvinden. Er wordt dan gereageerd vanuit gevoel. Bewustwording is de sleutel tot succes.
Op het moment dat er meer bewustzijn is over wat je denkt en doet, krijg je de regie over wat er gebeurt weer terug. Het verliezen van gewicht en het behouden van het nieuwe gewicht is lastig. Afvallen kost moeite, maar het gewicht eraf houden vraagt nog meer energie. Vaak is het zo dat mensen die al eerder diëten hebben gevolgd teleurgesteld en moedeloos zijn. Ze hebben gedachte gecreëerd dat ze het niet kunnen, omdat het niet is gelukt. Het gevolg van deze gedachten is de emotie teleurstelling/moedeloosheid. Deze gedachten moeten dus omgezet worden in positieve gedachten door kleine doelen op te stellen, vertrouwen geven, voordelen laten zien, belonen, eigenwaarde vergroten.

SPORTEN 

Er zijn verschillende mogelijkheden om te sporten.

  • Personal training:  Deelnemers van Lifestyle 4Life krijgen de mogelijkheid om na het consult 30 min te trainen. Ook kan er in overleg op een ander moment getraind worden. Als je geen deelnemer bent van Lifestyle 4Life kun je ook personal training krijgen. Geen apparaten, maar losse gewichten waarmee getraind gaat worden. Afhankelijk van jouw doel zal het lichaam in een korte tijd geprikkeld worden. 
  • Bootcamp: In een groep van maximaal 5 personen zal er 60 min getraind worden. Tijdens deze trainingen zullen er diverse oefeningen uitgevoerd worden, waarbij kracht en uithoudingsvermogen combineert worden. Iedereen traint op zijn of haar eigen niveau. Dit voorkomt namelijk blessures.